Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn Blog.


Quilten doe ik al een aantal jaren. Ik wist van het fenomeen "quilts" maar daar had je het ook mee gehad. Handwerken was nooit een hobby van mij. Het beperkte zich tot het maken van kinderkleding toen de kinderen nog jong waren. Tot, tijdens een vakantie in Denemarken ik één van de deelneemsters 's avonds in een stoel zag wegkruipen. Ze zat daar met lapjes te "prutsen" zoals ik dat toen omschreef. Omdat ik na die bewuste vakantie voor een jaar naar een revalidatiecentrum moest en ik 's avonds iets anders te doen wilde hebben dan lezen of tv kijken dacht ik dat dat prutsen ook wel iets voor mij kon zijn. Van Elze, de bewuste quiltster heb ik de beginselen van quilten geleerd. Later heb ik een aantal cursussen gevolgd om bepaalde technieken te leren en ik ben veel, heel veel uit boeken en via internet aan de weet gekomen.Ach en jullie weten wat er dan gebeurd. Je raakt verslaafd!


maandag 3 oktober 2011

Kludemagasinet

Regelmatig plofte het "Kludemagasinet" weer op de mat. Het kludemagasinet is het tijdschrift van het Deense Quiltersgilde. Ik ben al een aantal jaren lid van het Deense Gilde en in hun blad staan vaak heel leuk patronen.
S__nderho_Kro Afgelopen zomer kwam ik een heel erg leuk patroon tegen. De Fanøquilt. En ook het verhaal achter deze quilt is heel eg leuk. Het verbindt Nederland met Denemarken. Het verhaal luidt.
 31-Soenderho8
Het middenstuk van elk blok verwijst naar  de ongewone ramen in de deuren van de huizen in het plaatsje Sønderhø. De driehoeken en de manier waarop het blok in elkaar zit, doet denken aan de antieke Nederlandse tegels die werden gebruikt als ballast in schepen die Fanø aandeden  en zo  op het eiland belandde. De blokken worden  op punt geplaatst om een ​​levendig ontwerp te krijgen.
En dit is de quilt:
Fanoquilt2
En zeg nou zelf… is het geen plaatje????? En zo'n sinpel patroon. Maar juist dor in één kleur te werken geeft het zo'n bijzonder effect.
Weer iets om op mijn wimmetjes-lijst te zetten. Rode stofjes heb ik gelukkig genoeg. Ooit gespaard voor de Red Deliscious…. Maar omdat ineens iedereen daar mee begon …. nooit aan begonnen. Dus nu komen die lapjes goed van pas voor als ik ……..

Geen opmerkingen: