Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn Blog.


Quilten doe ik al een aantal jaren. Ik wist van het fenomeen "quilts" maar daar had je het ook mee gehad. Handwerken was nooit een hobby van mij. Het beperkte zich tot het maken van kinderkleding toen de kinderen nog jong waren. Tot, tijdens een vakantie in Denemarken ik één van de deelneemsters 's avonds in een stoel zag wegkruipen. Ze zat daar met lapjes te "prutsen" zoals ik dat toen omschreef. Omdat ik na die bewuste vakantie voor een jaar naar een revalidatiecentrum moest en ik 's avonds iets anders te doen wilde hebben dan lezen of tv kijken dacht ik dat dat prutsen ook wel iets voor mij kon zijn. Van Elze, de bewuste quiltster heb ik de beginselen van quilten geleerd. Later heb ik een aantal cursussen gevolgd om bepaalde technieken te leren en ik ben veel, heel veel uit boeken en via internet aan de weet gekomen.Ach en jullie weten wat er dan gebeurd. Je raakt verslaafd!


donderdag 26 januari 2012

Het patroon

Ik heb veel mailtjes gehad met de vraag om het patroon van de sjaal die ik heb gebreid. Het is dus gemakkelijker om het patroon hier neer te zetten….
De wol is te koop bij:
Benodigdheden minimaal 160 gram Kanu wol (wil je een langere das dan meer wol. Zelf gebruik ik anderhalve bol per sjaal). Heel mooi wordt de sjaal als je twee bollen gebruikt. Je kunt hem dan lekker een keer rond je hals slaan....



Het patroon:
Zet 74 steken op pen 5. Zet al breiend op.

Pen 1 tot en met 10: recht
Pen 11: 5 recht (10 afhechten, 8 breien) Herhaal () 3 x, 10 afhechten 5 recht
Pen 12: 5 recht (10 steken opzetten, 8 recht) Herhaal () 3 x, 10 steken opzetten, 5 recht = 74 steken.
Pen 13 tot en met 22 recht breien
Pen 23: 6 steken afhechten, 8 steken breien (10 steken afhechten, 8 steken breien). Herhaal () 3 x, 6 steken recht
Pen 24: 6 steken afhechten (8 recht, 10 steken opzetten). Herhaal () 3 x, 6 steken opzetten
Pen 25: recht breien en 6 steken opzetten = 74 steken.
Herhaal vanaf pen 2 tot en met pen 25 tot de gewenste lengte (ongeveer 2 meter)
Alles afhechten na pen 22.
De das is dan ongeveer 2 meer lang.
De das wassen op het wolprogramma of met de hand in handwarm water.
Liggend laten drogen. (Ik kreeg van iemand de tip de sjaal met een tennisbal in een sloop te doen en zo te wassen).
Als je dan het gewenst vilt resultaat nog niet hebt. De das nogmaals wassen , maar dan iets warmer. Voorkom dat je de sjaal te warm wast want dan loop je de kans dat hij te stijf wordt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dank je voor het patroon, ik heb het opgeslagen voor het volgend jaar. Trouwens de link van de wolwinkel is wel erg mooi, die Astrid heeft heel mooie wol.