Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn Blog.


Quilten doe ik al een aantal jaren. Ik wist van het fenomeen "quilts" maar daar had je het ook mee gehad. Handwerken was nooit een hobby van mij. Het beperkte zich tot het maken van kinderkleding toen de kinderen nog jong waren. Tot, tijdens een vakantie in Denemarken ik één van de deelneemsters 's avonds in een stoel zag wegkruipen. Ze zat daar met lapjes te "prutsen" zoals ik dat toen omschreef. Omdat ik na die bewuste vakantie voor een jaar naar een revalidatiecentrum moest en ik 's avonds iets anders te doen wilde hebben dan lezen of tv kijken dacht ik dat dat prutsen ook wel iets voor mij kon zijn. Van Elze, de bewuste quiltster heb ik de beginselen van quilten geleerd. Later heb ik een aantal cursussen gevolgd om bepaalde technieken te leren en ik ben veel, heel veel uit boeken en via internet aan de weet gekomen.Ach en jullie weten wat er dan gebeurd. Je raakt verslaafd!


vrijdag 8 april 2011

Help... een nieuwe verslaving

Zolang ik mij kan herinneren zit ik tijdens vergaderingen of telefoongesprekken te doodelen. Ergens in een doos moet nog een schrift zijn met al mijn "doodels". Ik heb destijds de mooiste bewaard. Maar waar oh waar.... Ik hoop dat ik dat schrift binnenkort tegenkom en dan zal ik jullie wat van mijn "oude" doodels laten zien.
Laatst las ik  op een blog van één van jullie dat daar nog een andere woord voor is "zentangle". Mooi woord, zelfde betekenis. Ik heb me er eens in verdiept en kwam tot ontdekking dat internet vol staat met sites en voorbeelden over zentangle. Er zijn heel veel filmpjes over te vinden en zelfs een Nederlandse site waar je filmpjes kunt zien.
En hoe meer ik las hoe meer het begon te kriebelen. Ik dus op zoek of er ook boeken over zijn. En jawel hoor. Te kust en te keur. En toen kwam ik het boekje "Zentangle"  Fabric arts quilting embroidery tegen. Kijk, en dat is natuurlijk spekkie naar mijn bekkie. Quilten en doodelen gecombineerd. Dus dat boekje heb ik besteld. En ik ben er helemaal weg van. Er staan zoveel ideetjes in om quilten en doodelen te combineren. Een nieuwe verslaving dreigt te zijn geboren.
  
Tijdens het  zoeken kwam ik  onderstaand stukje tegen. het is dus ook nog eens goed voor je concentratievermogen. Ik ben helemaal om. Ik ga quilten en doodelen met elkaar combineren. 

27-02-09

Doodelen houdt de geest alert in vervelende situatie

Doodelen mag dan onnuttig lijken, maar het zou wel eens een teken kunnen zijn van een alerte geest. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Britse Plymouth University, waarbij aan proefpersonen werd gevraagd om naar een telefoongesprek te luisteren en nadien namen en plaatsen die werden vernoemd, op te geven. Doodelers bleken daarbij 29 procent beter te presteren dan de gemiddelde telefooncorrespondent. Volgens de onderzoekers zorgt doodelen ervoor dat luisteraars aan de telefoon niet beginnen te dagdromen, dat voor een veel grotere afleiding zou zorgen. Bovendien zou het doodelen goed zijn om mensen te helpen alledaagse en vervelende taken uit te voeren.
"De proefpersonen kregen na een telefoongesprek de vraag om na het telefoongesprek acht geciteerde namen en plaatsen op te noemen," aldus BBC News. "Doodelers slaagden er gemiddeld in om zich 7,5 namen te herinneren, terwijl de andere proefpersonen gemiddeld slechts aan 5,5 namen kwamen. Volgens onderzoeksleider Jackie Andrade zegt dat mensen bij een vervelende taak, zoals het luisteren naar een vervelend telefoongesprek, geneigd zijn om te beginnen dagdromen. Daardoor worden ze volgens de onderzoekers afgeleid van de taak die ze moeten uitvoeren, wat leidt tot povere prestaties. Een eenvoudige taak, zoals doodelen, zou voldoende kunnen zijn om het dagdromen te stoppen zonder de prestaties op het vlak van de hoofdtak te beïnvloeden."
Professor Alan Badeley, lid van de British Psychological Society, voert aan dat de resultaten van het onderzoek perfect verklaarbaar zijn. "Wanneer men betrokken is bij een vergaderingen of een telefoongesprek waarmee men zich niet echt geboeid door voelt, is men al snel geneigd om aan andere dingen beginnen te denken, zoals vakanties," voert Badeley aan. "Dat leidt de persoon in kwestie af van de taak die moet uitgevoerd worden. In sommige gevallen dreigt men zelfs in te dommelen. Doodelen daarentegen is niet zo afleidend en houdt de persoon in kwestie alerter, zodat hij gemakkelijker geneigd is om te absorberen wat er gezegd wordt en zich dus de inhoud van het gesprek beter te herinneren.

Geen opmerkingen: