Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn Blog.


Quilten doe ik al een aantal jaren. Ik wist van het fenomeen "quilts" maar daar had je het ook mee gehad. Handwerken was nooit een hobby van mij. Het beperkte zich tot het maken van kinderkleding toen de kinderen nog jong waren. Tot, tijdens een vakantie in Denemarken ik één van de deelneemsters 's avonds in een stoel zag wegkruipen. Ze zat daar met lapjes te "prutsen" zoals ik dat toen omschreef. Omdat ik na die bewuste vakantie voor een jaar naar een revalidatiecentrum moest en ik 's avonds iets anders te doen wilde hebben dan lezen of tv kijken dacht ik dat dat prutsen ook wel iets voor mij kon zijn. Van Elze, de bewuste quiltster heb ik de beginselen van quilten geleerd. Later heb ik een aantal cursussen gevolgd om bepaalde technieken te leren en ik ben veel, heel veel uit boeken en via internet aan de weet gekomen.Ach en jullie weten wat er dan gebeurd. Je raakt verslaafd!


vrijdag 14 oktober 2011

Tambani embroidery Project

Op het Quiltfestival Heb ik leuke geborduurde panneltjes gekocht van het Tambani embroidery Project. Een geweldig project wat ik toch even aandacht voor wil vragen.

Tambani is een quilt en borduur project dat is opgezet om een groep kansarme locale Afrikaanse vrouwen in de gelegenheid te stellen zichzelf te ontplooien en economische onafhankelijk worden. De volksverhalen worden “vertaald” in borduurwerk . Deze blokken worden verkocht als quiltblokken en ze worden gebruikt in quiltwerk, breiwerk  over de hele wereld.  Het is een goede manier om de verhalen van het Venda volk door te geven.

Ina le Roux doceerde Afrikaanse literatuur aan de Universiteit van Venda. Venda is gelegen in het noordelijke deel van Zuidelijk Afrika, tegen de grens met Zimbabwe. Op een dag kwam een student bij haar.
Hij vertelde dat zijn grootmoeder heel veel Venda verhalen kende. Een paar dagen bezocht zij met hem grootmoeder.  Ze moesten daarvoor uren lang over onherbergzame wegen rijden.
Ze kwam in een oude wonderlijke wereld van Venda tradities terecht. De mondeling overgeleverde Venda tradities wordt door vrouwen overgebracht van generatie op generatie. Veel van deze vrouwen wonen in eenzame hutjes in afgelegen dorpjes hoog in de bergen. Veel van deze dorpjes zijn gelegen aan de oever van warme, traag strokende rivieren en om de dorpen heen staan veel baobab bomen. De ontmoeting met de grootmoeder opende een schat aan verhalen.

Ina begon een project om al die verhalen op te schrijven. Veel van de verhalen dreigden verloren te gaan omdat alleen de oude generatie de verhalen kende.

Toen het project was afgerond  ontstond het idee om al die verhalen te laten omzetten in borduurwerk. Zo zouden meer mensen er mee in aanraking kunnen komen en zou er tegelijk werk zijn voor veel vrouwen die in grote armoede leefden aan de rand van de samenleving.

Pastor Piet Mavhetha, vertelde over de armoede in zijn  dorp. We wilden beginnen met kleine borduurgroepen . De dorpen lagen aan een kleine stoffige weg. We begonnen  bij het dorp  Folovhodwe. Daarna volgde Muswodi, Tshiungani, Matshena, Maramanzhi enperhaps en daarna misschien Dambale, Mananzhe, Domboni and Mutele. De smalle stoffige weg verbond onbekende afgelegen dorpen. En zo leerde ze steeds meer vriendelijke vrouwen en werden  er steeds meer blokken met andere namen gemaakt..

Aanvankelijk leerde Ina twee vrouwen de kettingsteek. Die vrouwen leerden de steek aan zusters en vriendinnen. En op dit ogenblik zijn er 65 vrouwen die borduren en maandelijks worden er 400 blokken gemaakt. Uit steeds meer dorpen komt de vraag of ook daar een groep gestart kan worden. Ook die vrouwen zijn arm en willen meedoen aan het project.

Een geweldig initatief dat zoveel kansen biedt aan vrouwen die er alleen voorstaan en op deze manier henzelf en hun kinderen een inkomen kunnen verwerven. Bovendien ontmoeten ze andere vrouwen en samen staan ze sterker in een maatschappij waar de mannen van van huis we trekken om werk te zoeken. Helaas keren heel veel van die mannen nooit meer terug naar huun vrouwen en kinderen.

Op de site van het Tambani embroidery Project is veel informatie te vinden. Ook kun je er in de webwinkel blokken bestellen.

1 opmerking:

Johanna Zweden zei

Wat een interessant verhaal
heb genoten
Goed dat zulke projecten bestaan, een schitterend goed doel
Groetjes Joke